keskiviikko 3. heinäkuuta 2019

Painonhallinnan ja diettien uudet trendit tulevat ja menevät. Joskus joku keksii muka uuden paremman tavan, jolla ylimääräiset kilot saadaan sulamaan ihan silmissä ilman sen kummempaa vaivannäköä.

Olen tullut siihen tulokseen, että vanhassa vara parempi. Kun on löytänyt itselleen toimivan tavan, jolla kontrolloida painoaan, niin uusiin kokeiluihin ei ole intoa tarttua. Tällaisena tilanteen pelastajana kannattaa kokeilla pätkäpaastoa tai vähähiilihydraattista ruokavaliota

Ruokien valinnan apuna voi käyttää erilaisia ruokalistoja tai taulukoita:
1500 kalorin ruokalista
Kaloritaulukko
Hiilaritaulukko
Dieettiruokia
Alkoholin kalorit

Kesällä kasvikset ja marjat ovat parhaimmillaan. Niitä kannattaa nyt syödä tuoreeltaan, maistuvatkin paljon paremmilta kuin pakastettuina.

torstai 3. syyskuuta 2015

Tehokasta ja pysyvää painonpudotusta

Kesän käännyttyä syksyksi, joutuu palaamaan taas normaalirutiineihin. Kesän herkuilla hankitut kilot eivät tunnu kovin mukavalta ja syksyvaatteisiinkin pitäisi mahtua. Jotain on aika siis tehdä kiristävälle vyötärönauhalle - tai pikemminkin kasvaneelle vyötäröympärykselle.

Eipä hätää - jo aikaisemmin kokeillut konstit on nyt otettava käyttöön. Tehokkaana ja melko miellyttävänäkin konstina päästä ylimääräisistä kiloista olen kokenut vähähiilihydraattisen ruokavalion (vhh-ruokavalion). Tällä vähähiilihydraattisella dieetillä onnistuu polttamaan ylimääräistä rasvaa lihaksia menettämättä. Ja mikä parasta, nälkää ei tarvitse tuntea, kun valitsee lautaselleen oikeat ruoka-aineet.
Täällä lisää aiheesta: vähähiilihydraattinen ruokavalio

Kaikille ei tuo hiilihydraattien vältteleminen onnistu. Ehkä silloin apua löytyy osaviikkopaastosta, jolloin kahtena päivänä viikossa rajoitetaan kalorien määrää 500 kaloriin, muina päivinä voi syödä normaalisti.

Ongelmana tuskin lienee tiedon puute, kun netti on täynnä tietoa erilaisista painonpudotuksen menetelmistä. Laihduttaminen vaatii aina tiukkaa itsekuria ja sitoutumista valitsemansa ohjelman noudattamiseen.

perjantai 3. heinäkuuta 2015

Montignac

Vuoden kokeilun jälkeen vannon Monignacin nimeen. Vuosia, vuosia jojoiltuani painon nousun ja laskun kanssa löysin viimein keinon millä painon saa pysymään halutuissa lukemissa. Kaiken lisäksi menetelmä on helppo, kun sen on ensin sisäistänyt. Taakse on jäänyt kaloreiden ja joulien laskeminen, eikä elämää tarvitse pilata nälkään näännyttämällä ihmedieettejä kokeillen.

Kun painon on saanut haluamalleen tasolle, on todella helppoa noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota ja mikä parasta, ruokaa voi nauttia melkoisen monipuolisesti ilman huonoa omaatuntoa. Tämän elämäntavan aion jatkossakin säilyttää.

Täältä apua Montignacin aloittamiseen.

perjantai 16. toukokuuta 2014

Hoikempana kesäkauteen

On taas se aika vuodesta, kun kansa herää talvihorroksestaan ihmettelemään pimeän kauden aikana kertyneitä rasvamakkaroitaan. Valitettavasti meille ihmisille ei käy talven aikana samoin kuin karhuille, jotka heräävät talviuniltaan huomattavasti keventyneinä.

Rankkaa on taas aloittaa rasvojen sulattelu ennen bikinikautta, joka on jo ihan nurkan takana. Tuota vaikeaa kieltäymysten taivalta helpottamaan löytyy oikean puoleisen palkin alusta laihdutussivuston valikko, josta kukin voi yrittää löytää itsellensä sopivan menetelmän painonpudotukseen.

Iloista yrittämistä ja hoikempaa kesää toivottaa Bigi!

keskiviikko 14. elokuuta 2013

Kalorien laskentaa

Kyllä tämä kalorien laskeminen työstä käy! Olisi se vaan niin helppoa paiskata huuleen muutaman tunnin välein joku energiapilleri, jonka kalorit, proteiinit ja muut hivenaineet olis joku suunnitellut juuri sinun kroppasi tarpeita ajatellen. Mutta, mutta ...... ihminenpä ei syökään vaan tyydyttääkseen polttoaineenkulutuksensa. Siihen pilleriin pitäisi sitten leipoa sisään sellaista "jarrua", joka veisi mukanaan kaikki mieliteot.

Nyt on tyydyttävä vaan itsekseen laskeskelemaan noita kummallisia kaloreita ja tutkimaan taulukoita, joista näkee montako kalorilurjusta missäkin eväässä lymyilee. Ikuisena jojo-laihduttajana olen jo onnistunut keräämään melkoisen taulukkovaraston, jonka avulla taas kerran kyhäilen päivittäisen itselleni sopivan ruokalistan.

No ensi viikolla homma helpottuu, kun olen pistänyt muistiin päivän ruokalistat ja voin niistä helposti muokata kunkin päivän eväät tai noudattaa niitä uudelleen sellaisenaan.

Tässä sinunkin käyttöösi juuri aloitettu viikko-ohjelma, jos et halua alkaa laskemaan kaikkea ihan alusta asti itse: Viikko-ruokalista

maanantai 12. elokuuta 2013

Syksy - ja taas laihdutetaan

Enpä taida olla yksin aloittelemassa kurinpalautusta nyt loppukesän hetkinä. Vakiintuneen käytännön mukaan lehdet ja nettimedia pursuavat laihdutusohjeita ja uusia dieettikonsteja heti, kun ihmiset ovat palaamassa arkirutiineihin vatsat pömpöllään kesäherkuista ja terasseilla nautituista kaljoista ja siidereistä.

Tein viime viikolla päätöksen ylimääräisten kilojen karistamisesta ja aloin pikkuhiljaa psyykkaamaan itseäni alkavan viikon koitokseen. Paljon tein pohjatyötä ja mietin miten homma hoidetaan. Tulin siihen tulokseen, että kokeilen vähän jotain uutta menetelmää ja yhdistän siitä osia omaan aiemmin hyväksi koettuun painonpudotusohjelmaani. Niinpä tulevina viikkoina syön (juon) ainakin maanantaisin "Yön yli-dieetin" mukaiset herkut ja muina viikonpäivinä yritän pysyä 1.500 kcal:n energiamäärässä. Haasteellista hommassa on se, että saisin syötyä päivittäisen proteiinitarpeeni ylittämättä päivän kalorirajaa.

Toivon pääseväni kuudessa viikossa normaaliin olemukseeni ja sulattavani rasvoja 7 kg.

Onnistuuko?  Siitä kirjoittelen LAIHDUTUS-PÄIVÄKIRJASSANI
 
 
klik
Päivittäinen kcal-kulutus
ja painon muutos, viikon
ruokapäiväkirja